Chanel var alltid jagad av sitt förflutna

Gabrielle Bonheur Chanel 1928.

Mode bleknar bort – bara stil är evigt. Coco Chanel

Historien låter nästan för bra för att vara sann:

1883 föds en fattig flicka i den gudsförgätna staden Saumur i det inre av Frankrike. Hennes mor dör när hon är tolv år. Hennes far, en suput till gårdfarihandlare, lämnar de fem barnen på barnhem och fattighus. De ser honom aldrig mer. Flickan växer upp, lär sig sy, flyttar till Paris och etablerar ett modeimperium. På grund av sina kläder, sin extravaganta livsstil och sina berömda älskare blir Gabrielle ”Coco” Chanel en av Frankrikes mest berömda kvinnor.

Sin svåra barndom kom Gabrielle aldrig att förlika sig med. Hon skämdes för att ha fötts fattig och för att fadern lämnat bort henne. När hon blev vuxen skapade hon sig ett nytt och intressantare förflutet, byggt på lögner. Gabrielle kastade bort sitt gamla namn och blev ”Coco”, en våghalsig flicka som hade sin rika far i Amerika

Hon lärde sig sy, dels i en klosterskola i Moulins, dels av sin faster Julia, som hon återfått kontakten med. Sömnaden var från början enbart ett sätt att försörja sig på. Egentligen ville Coco bli artist. Men även om hon var omtyckt av bargästerna i Moulins och i kurorten Vichy så saknade hon i grunden talang för sång och skådespel.

Som tur var fanns det ju andra vägar att fly det inskränkta småstadslivet. En gick genom männen. Cocos förste manlige supporter var den blivande officeren Etienne Balsan. Med honom flyttade hon till hästgården Royallieu i närheten av Paris. Balsan gjorde karriär på kapplöpningsbanorna och Coco blev själv en skicklig ryttarinna och hästentusiast. Hon fortsatte att sy åt vänner och bekanta. En dröm om en egen klädbutik i Paris började växa hos henne.

Coco och Boy

Tillfället kom med den förmögne engelsmannen Arthur ”Boy” Capel. Han skulle bli hennes livs största kärlek och välgörare. Han var av samma skrot och korn som Coco, en affärsinriktad karriärist. Med Boy sammanlevde hon i mer än ett decennium, tills han gifte sig med engelsk adelsdam. Coco må ha varit omsvärmad, framgångsrik och förmögen. Men med sitt enkla ursprung blev hon aldrig riktigt accepterad av den blåblodiga överklassen.

Den första Chanelbutiken låg på Rue Cambon i Paris, strax intill hotell Ritz. I skuggan av första världskriget grydde en ny tid, och Coco Chanel blev en av dess förgrundsgestalter. Kvinnorna ökade frihet syntes i klädedräkten. Kjolarna blev kortare, plötsligt fick damerna visa vristen. Coco Chanel lanserade en kollektion bekväma och lediga kläder, inspirerade av manskostymer och sjömanskläder.

Succén var given. Att hon egentligen inte kunde något om finskrädderi spelade ingen roll. Coco Chanel köpte in den kunskap hon behövde. Plaggen skapade hon genom att berätta för tillskärare och sömmerskor hur hon ville ha dem. Nyckeln till hennes framgång var hennes mod och hennes näsa för affärer.

1913 grundade Coco Chanel en rörelse i kuststaden Deauville, dit societeten sökte sig för badliv och umgänge. Pengarna flöt in, Chanel betalade tillbaka allt hon lånat av Boy och köpte dessutom en Rolls Royce. Snart hade hon affär även i Biarritz, med det spanska kungahuset som trogen kund. I en tid när de flesta kvinnor levde enbart för hem och familj var hon ett anmärkningsvärt undantag.

Julen 1919 inträffade dock en händelse som skulle prägla Coco Chanel för resten av livet. Boy Capel omkom i en bilolycka. Även om han sedan en tid var gift levde deras relation vidare in i det sista.

Nu följde de prominenta älskarna på varandra i Coco Chanels långa liv. 1923 inledde hon ett förhållande med Englands rikaste man, hertigen av Westminster. Kanske hade hon hoppats på giftermål, men också hertigen valde till slut en kvinna ur sin egen klass för sitt tredje äktenskap.

Den lilla svarta i Vogue.

1926 skapade Chanel modehistoria med ”den lilla svarta”, en enkel klänning i helsvart. Modetidningen Vogue kallade plagget för ”En Ford signerad Chanel”. Svart, som förut bara hade varit en färg för sörjande eller servitriser, blev nu hetare än hett. Några år senare bjöds Coco in till Hollywood för att designa kläder åt filmbolaget MGM. Det blev ingen succé, amerikanerna var ännu för traditionella för Chanels kreationer.

Coco var hela sitt liv rädd att det förflutna skulle hinna ikapp henne. Hon köpte sina underklassiga bröders tystnad genom att skänka dem pengar, hus och bilar. Som arbetsgivare var hon hård och utan medkänsla. Strejker tog hon för otacksamhet.

Under andra världskrigets tyska ockupation började saker och ting gå snett för Coco Chanel. Hon inledde en affär med en tysk officer och gjorde ett ödesdigert försöka att ordna en fördelaktigare fred åt nazisterna, när kriget närmade sig sitt slut. För det arresterades hon efter befrielsen av Paris, men släpptes nästan omgående. Under några år bodde Coco Chanel i Schweiz, hela tiden livrädd att alla detaljer i affären skulle komma till allmän kännedom.

Mot alla odds gjorde Chanel comeback 1953. Nu var tiden äntligen mogen för amerikanskorna att ta den franska klädskaparen till sitt hjärta. Chaneldräkten, med sin korta jacka och sin knälånga kjol blev en klassiker.

Coco Chanel dog den 10 januari 1971. Hon somnade in i sin svit på hotell Ritz där hon bott till och från i närmare fyrtio år. Ett par veckor senare visades hennes allra sista kollektion för parisarna.

Tolv år senare, 1983, tog Karl Lagerfeld över som chefdesigner på Chanel och blåste nytt liv i ett företag på dekis.

Chanelreklam, 1953.

Världens mest berömda parfym. Sina allra största framgångar nådde Coco Chanel med parfymen No 5, som introducerades 1921. Den innebar en revolution inom parfymtillverkningen. No 5 framställdes av en kombination av naturliga dofter och syntetiskt framställda aldehyder och blev snabbt en succé. ”Jag ville ge kvinnor en parfym som var artificiell”, sa Chanel själv.

Parfymören Ernest Beaux framställde en rad doftprover till Chanel, och hon valde den femte, ”no 5”. Också förpackningen var nyskapande i sin raffinerade enkelhet. Tidigare flaskor hade varit betydligt mer utstuderade.

Efter Chanel blev det närmast obligatoriskt för varje modeskapare att ackompanjera sitt varumärke med en doft.